Η «πρόταση Καλογιάννη» θα σταλεί στο Υπουργείο Υποδομών

 

Εκτενής συζήτηση για τον άξονα Ε65 και τη σύνδεση του με την Εγνατία Οδό, έγινε στο Περιφερειακό Συμβούλιο Ηπείρου. Το ζήτημα του βορείου τμήματος του συγκεκριμένου οδικού άξονα, αυτού δηλαδή που θα φτάνει στην Εγνατία και θα συνδέει την Ήπειρο με την Θεσσαλία, αναδεικνύεται με ένταση το τελευταίο διάστημα, λόγω των διαφορετικών προτάσεων που υπάρχουν  σε σχέση με τη χάραξή του αλλά και του γεγονότος ότι αναζητούνται ακόμη οι πόροι που θα απαιτηθούν για τη χρηματοδότηση του έργου.

Στο Περιφερειακό Συμβούλιο έγινε αναλυτική ενημέρωση και ανταλλαγή απόψεων καθώς ο Ε65 αποτελεί  για την Ήπειρο ένα σημαντικό αναπτυξιακό έργο και ως τέτοιο αντιμετωπίζεται. Είναι χαρακτηριστικό ότι  το θέμα ήλθε προς συζήτηση όχι από τον ίδιο τον Περιφερειάρχη, ως όφειλε, αλλά μετά από αίτημα της αντιπολίτευσης και συγκεκριμένα της παράταξης που στηρίχθηκε από τη Δημοκρατική  Συμπαράταξη.

Όπως ανέφερε η ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ στο προηγούμενο φύλλο της, ο  πρώην υπουργός Υποδομών και βουλευτής Ιωαννίνων Σταύρος Καλογιάννης,  παρουσίασε και υποστήριξε δημόσια  πρόταση  για διαφορετική χάραξη του βόρειου τμήματος, με τρόπο που να καταλήγει πιο κοντά στα Ιωάννινα και όχι στη Δεσκάτη Γρεβενών,  που  προβλέπεται στη λύση που προωθείται από την παραχωρησιούχο  κατασκευαστική εταιρεία  ΤΕΡΝΑ.

Η πρόταση Καλογιάννη συγκεντρώνει μια σειρά από πλεονεκτήματα για την Ήπειρο, και συγκεκριμένα:

Συντομεύεται η διαδρομή Καλαμπάκα – Ιωάννινα κατά 28 χλμ περίπου. Αντίστοιχα μειώνεται  η απόσταση μεταξύ των λιμένων Ηγουμενίτσας και Βόλου ώστε να προσελκύονται εμπορευματικά φορτία από τη Θεσσαλία και τη Μέση Ανατολή (μέσω της πορθμειακής γραμμής Βόλου-Συρίας όταν αποκατασταθεί η ειρήνη στην περιοχή).

Μειώνονται τα έξοδα μετακίνησης προσώπων και προϊόντων, λόγω μειωμένων καυσίμων, δαπανών συντήρησης και διοδίων.

Διευκολύνονται  όσοι θα κινούνται από ολόκληρη την Ήπειρο, την Κέρκυρα, καθώς και από Αλβανία και το διάδρομο της Αδριατικής, προς Θεσσαλία – Αττική (και αντίστροφα), διότι μικραίνει σημαντικά η απόσταση.

Δεν επηρεάζεται καθόλου η κίνηση από Δυτική Μακεδονία προς Θεσσαλία (και αντίστροφα), καθώς η αύξηση του μήκους αυτής της διαδρομής είναι αμελητέα, μόλις 6-7 χλμ.

Δεν υπάρχουν ουσιαστικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, καθώς η χάραξη παρακάμπτει ευαίσθητες οικολογικά περιοχές (περιοχή αρκούδας), ενώ λόγω μικρότερου μήκους είναι μικρότερες οι εκπομπές ρύπων στην ατμόσφαιρα.

Τέλος, το εκτιμώμενο κόστος της δεν ξεπερνάει το κόστος της χάραξης του παραχωρησιούχου.

Όλο το προηγούμενο διάστημα ο Αλέκος Καχριμάνης επιχειρηματολογούσε, προκαλώντας εύλογα ερωτηματικά,  υπέρ της λύσης που υποστηρίζει η ανάδοχος εταιρεία, χρησιμοποιώντας τα ίδια επιχειρήματα που επικαλούνται οι αυτοδιοικητικοί και άλλοι παράγοντες της Δυτικής Μακεδονίας.

Επιχειρήματα δηλαδή του τύπου ότι η «πρόταση Καλογιάννη» έχει μεγάλο κόστος και ότι εκείνο που προέχει είναι να προχωρήσει το έργο το δυνατόν γρηγορότερα και να μην υπάρχει καθυστέρηση με νέες μελέτες. Απέφευγε βέβαια να αναφέρει ότι υπάρχει και η αρχική χάραξη που καταλήγει επίσης κοντά στα Γιάννενα, η οποία  έχει έτοιμες μελέτες και για την οποία έχουν πλέον αποσυρθεί οι προσφυγές που είχαν καταθέσει στο ΣτΕ περιβαλλοντικοί σύλλογοι των Γρεβενών…

Μετά από έντονη διαλογική συζήτηση, ο Περιφερειάρχης Ηπείρου αναγκάστηκε να αναδιπλωθεί και διατύπωσε συμβιβαστική πρόταση. Έτσι, το Περιφερειακό Συμβούλιο τονίζει στην απόφασή του  ότι ο οδικός άξονας Ε65 αποτελεί υψίστης σημασίας έργο για τη χώρα  και προτεραιότητα για την Περιφέρεια Ηπείρου και ζητείται η άμεση ολοκλήρωσή του από τη Λαμία μέχρι την Εγνατία.  Αναφορικά με τη βόρεια χάραξη, εκφράζεται εμπιστοσύνη στο Υπουργείο Υποδομών ότι θα επιλέξει τη βέλτιστη και  πλέον πρόσφορη λύση, ενώ η πρόταση του πρώην Υπουργού Σταύρου Καλογιάννη  αποφασίστηκε να διαβιβαστεί επίσημα από την ίδια την Περιφέρεια στο αρμόδιο Υπουργείο προς εξέταση .